Informace pro přepisy energií a služeb
Na této stránce naleznete informace k úspěšnému přepisu energií (elektřina, plyn), služeb (voda, topení, atd...).
Vzhledem k tomu, že je na trhu řada dodavatelů a každý má jiné postupy, formuláře a požadavky, neexistuje jeden standardizovaný postup.
Budeme se snažit vám při předání nebo převzetí nemovitosti s přepisem energií a služeb z původního majitele na nového majitele nebo uživatele nemovitosti pomoci.
ELEKTŘINA, PLYN
K přepisu elektřiny nebo plynu na nového odběratele mějte vždy připravené následující údaje:
elektřina
- kód odběrného místa, tzv. EAN - původní odběratel ho najde na vyúčtování, nebo v online účtu ČEZu, jedná se o 18 místný kód
- číslo elektroměru (většinou je na elektroměru uvedené písmeny: "N", "No", Nr")
- aktuální stav elektroměru (pokud je na elektroměru více tarifů: T1, T2 apod..., tak stavy u všech tarifů)
plyn
- kód odběrného místa, tzv. EIC - původní odběratel ho najde na vyúčtování, nebo v online účtu ČEZu, jedná se o 16 místný kód
- číslo plynoměru (většinou je na elektroměru uvedené písmeny "N", "No", Nr")
- aktuální stav plynoměru
ČEZ -> ČEZ
- původní odběratel odebírá elektřinu od ČEZu
- nový odběratel chce odebírat elektřinu od ČEZu
buď online na stránce:
nebo na telefonním čísle: 800 810 820
- je potřeba aby byli přítomni jak původní odběratel, tak i nový odběratel
- operátor bude chtít mluvit s oběma postupně, volat na toto čílo může kdokola, například realitní makléř, který vysvětlí situaci
původní odběratel by si měl připravit:
-
kam bude chtít nechat poslat od ČEZu konečné vyúčtování
- informaci o tom, jak a kam bude chtít poslat případný přeplatek
nový odběratel by si měl připravit:
- pokud je již klientem ČEZu, tak zákaznické číslo u ČEZu
- jakou výši záloh chce platit měsíčně (je možné se zeptat původního odběratele a nechat si poradit)
- v jakém dni v měsíci chce zálohy platit
- jakým způsobem chce zálohy platit (trvalým příkazem, inkasem apod...)
- zda bude chtít smlouvu na dobu neurčitou, nebo smlouvu s nějakým časovým úvazkem
Sazba elektřiny zůstane velmi pravděpodobně stejná, jako měl původní odběratel.
po zorganizování online přepisu přes webovou stránku nebo zatelefonováním na výše uvedené číslo se stane následující:
- původní odběratel dostane od ČEZu závěrečné vyúčtování a ukončení smlouvy
- nový odběratel dostane od ČEZu mailem novou smluvní dokumentaci, kterou online podepíše a předpis záloh podle kterého si nastaví platby
- ani původní ani nový odběratel nemusí chodit na pobočku ČEZu, nebo cokoli dalšího vyřizovat
ČEZ -> JINÝ DODAVATEL
- původní odběratel odebírá elektřinu nebo plyn od ČEZu
- nový odběratel chce odebírat elektřinu nebo plyn jiného dodavatele
V tomto případě uděláme převod elektřiny nebo plynu nejprve úplně stejně podle předchozího bodu tak, že i nový odběratel bude u ČEZu, ale smlouvu mu nastavíme na dobu neurčitou a může si tak kdykoli změnit dodavatele sám. Je potřeba takto postupovat, protože v případě, že bychm při předání nemovitosti rovnou řešili změnu dodavatele elektřiny, nemáme jak zajistit, že změna proběhne v pořádku.
INNOGY -> INNOGY
- původní odběratel odebírá elektřinu nebo plyn od Innogy
- nový odběratel chce odebírat elektřinu nebo plyn od Innogy
V tomto případě budeme postupovat podobně jako při převodu ČEZ -> ČEZ a to na této webové stránce:
Původní i nový odběratel si připraví stejné informace jako u přepisu ČEZ -> ČEZ a po zprocesování přepisu přes online stránku je i následně stejný postup jako u přepisu ČEZ -> ČEZ.
JINÝ DODAVATEL -> ČEZ
nebo
JINÝ DODAVATEL ->JINÝ DODAVATEL
- původní odběratel odebírá elektřinu nebo plyn od jiného dodavatele
- nový odběratel chce odebírat elektřinu nebo plyn od jakéhokoli dodavatele
V tomto případě realitní makléř vyplní s původním odběratelem i s novým odběratelem předávací protokol, ve kterém budou uvedeny všechny potřebné informace:
- číslo elektroměru
- stavy všech tarifů na elektroměru
- EAN - kód odběrného místa elektřiny
- číslo plynoměru
- stavy na plynoměru
- EIC - kód odběrného místa plynu
Původní odběratel si pak zajde s tímto oběma stranami podepsaným předávacím protokolem a s kupní smlouvou ke svému dodavateli elektřiny nebo plynu a nahlásí ukončení odběru.
Nový odběratel si zajde s tímto oběma stranami podepsaným předávacím protokolem a s kupní smlouvou ke svému dodavateli elektřiny nebo plynu a přihlásí se k odběru na tomto novém odběrném místě.
Je velmi potřebné, aby jak původní odběratel, tak i nový odběratel navštívili své dodavatele elektřiny nebo plynu bezodkladně, ideálně ihned po předání nemovitosti, aby byli dodavatelé schopní přepis provést bez problémů, nebo například bez rizika odpojení elektroměru nebo plynoměru.
VODA A KANALIZACE
BYTY
Přepis odběru vody na nového majitele v bytě zajišťuje správcovská společnost domu. Je tedy potřeba této správcovské společnosti dodat oběma stranami podepsaný předávací protokol s vypsanými čísly vodoměrů na teplou a studenou vodu a s jejich stavy.
Kanalizaci není potřeba řešit, správcovská společnosti začne poplatky za stočné účtovat novému odběrateli na základě předávacího protokolu.
DOMY
V případě přepisu odběru vody a účtování stočného při prodeji domu je potřeba zjistit, od jakého dodavatele původní majitel vodu odebíral, případně jakému dodavateli platil stočné. Ze webových stránek příslušné firmy je možné stáhnout formulář, který vyplní a podepíšou obě strany - prodávající i kupující - opět včetně čísel vodoměrů a jejich stavů.
Tento formulář pak musí jedna ze stran, nebo makléř doručit příslušné dodavatelské firmě i s podepsaným předávacím protokolem.
TEPLO
BYTY
Přepis odběru tepla na nového majitele v bytě zajišťuje opět správcovská společnost domu, pokud je teplo dodáváno dálkově (z teplárny, z kotelny na sídlišti apod...). Je tedy potřeba této správcovské společnosti dodat oběma stranami podepsaný předávací protokol s vypsanými čísly měřičů tepla a s jejich stavy (všechny měřiče ze všech mísnotstí).
Pokud je byt vytápěn lokálně a zdroj tepla je umístěn v bytě (například plynový kotel, nebo elektrokotel apod...) přepis tepla se nerealizuje, protože je již vyřízen v rámci přepisu elektřiny nebo plynu.
DOMY
Domy nebývají připojené na dálkový zdroj tepla, proto se přepis tepla také nerealizuje. Je vyřešen při přepisu elektřiny nebo plynu.
ZMĚNA MAJITELE BYTU U SPRÁVCOVSKÉ FIRMY
Při změně majitele bytu je potřeba udělat následující:
- z webových stránek správcovské firmy stáhnout formulář pro změnu majitele bytu
- vyplnit s oběma stranami, prodávajícím i kupujícím, včetně podpisů
- doručit s podepsaným předávacím protokolem na správcovskou firmu (ideální je i přiložit nový list vlastnictví, ze kterého vyplývá, že kupující je majitelem bytu, popřípadě kupní smlouvu, pokud by převod ještě nebyl na katastru dokončen)
- toto vše může udělat makléř, nebo jeden z klientů - dle domluvy
SVOZ KOMUNÁLNÍHO ODPADU (POPELNICE)
BYTY
U bytů je nahlášení této změny vyřešeno předchozím bodem, tedy odhlášením původního majitele a nahlášením nového u správcovské firmy.
DOMY
V případě domů je potřeba, aby se původní majitel na místně příslušném úřadě odhlásil a nový majitel nahlásil.
INTERNET, TELEVIZE, ROZHLAS
I bytů i u domů se musí původní majitel - prodávající odhlásit od odběru internetových služeb, případně si odhlásit televizní poplatek, či poplatek za rozhlas.
Nový majitel si musí sám internetového poskytovatele vybrat a službu si objednat, plus se nahlásit k platbám za televizi a rozhlas.